Przejdź do treści głównej

Woda w sieci wodociągowej na terenie całego Wrocławia jest zdatna do picia. (opublikowano: 20-09-2024 r. g. 10.29; Komunikat ważny do odwołania)

Nie planujemy przerw w dostawach wody.
Informacje o planowanych pracach na sieci i czasowych wyłączeniach wody z tym związanych, znajdują się na podstronie „Aktualności” na zakładce „Awarie i remonty”.
W związku z decyzją Wód Polskich o kontrolowanym zalewaniu polderu Oławka i terenów wodonośnych, zwiększyliśmy częstotliwość badań jakości wody zarówno w zakresie badań fizyko-chemicznych, jak i mikrobiologicznych w zakładach produkcji wody. Kontrolujemy jakość wody także w sieci wodociągowej.
Procesy uzdatniania wody są pod ciągłym nadzorem technologicznym oraz laboratoryjnym.

Kontrolowane zalanie polderu Oławka i terenów wodonośnych. Woda w kranach nadal spełnia wszystkie normy i jest zdatna do picia. (opublikowano: 19-09-2024 r.)

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie – w związku z wysokim stanem wody w Odrze – podjęło decyzję o kontrolowanym zalaniu polderu Oławka i terenów wodonośnych.

Jest to procedura zgodna z instrukcją przeciwpowodziową dla Wrocławia. Teren, na którym rozlewa się woda jest specjalnie przygotowany do takich sytuacji, a zalewanie polderu służy ochronie mieszkańców przed powodzią.

Procesy uzdatniania wody są pod ciągłym nadzorem technologicznym oraz laboratoryjnym. Woda jest regularnie badana – nadal spełnia wszystkie normy i jest zdatna do picia.

Jeśli wyniki laboratoryjne pogarszałyby się będziemy natychmiast o tym informować Mieszkańców i opinię publiczną.

INTERNETOWE FORMULARZE ZLECANIA USŁUG

W zakładce „Formularze zlecania usług” uruchomiliśmy dla Państwa internetowe formularze za pośrednictwem, których mogą Państwo zgłosić nam realizację poszczególnych usług płatnych i bezpłatnych.

Dla usług bezpłatnych wystarczy uzupełnić formularz i kliknąć wyślij. Formularze usług, których realizacja kończy się wystawieniem faktury należy uzupełnić i kliknąć przycisk „Zapisz i generuj PDF”. Wygenerowany dokument PDF będzie zawierał wszystkie wprowadzone przez Państwa dane. Należy go wydrukować, podpisać i przesłać mailowo na adres bok@mpwik.wroc.pl lub pocztą tradycyjną na adres Na Grobli 19.

LISTA SPRAW, JAKIE MOŻNA ZREALIZOWAĆ DROGĄ MAILOWĄ

  • Złożenie wniosku wydanie warunków przyłączenia do sieci wodociągowej/kanalizacyjnej (wraz z kompletem dokumentów).
  • Złożenie wniosku o zapewnienie odbioru wód z odwodnienia placu budowy (wraz z kompletem dokumentów).
  • Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia końcowego.
  • Złożenie wniosku o zawarcie umowy wod-kan.
  • Złożenie wniosku o zawarcie umowy do decyzji o warunkach zabudowy.
  • Złożenie wniosku o przegląd przyłącza .
  • Przesłanie duplikatu faktur.
  • Zgłoszenie nieotrzymania faktury.
  • Reklamacje odczytów.
  • Podanie odczytu
  • Złożenie wniosku wraz z dokumentacją o uzgodnienie projektu budowlanego i wykonawczego sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej.
  • Złożenie wniosku wraz z dokumentacją o uzgodnienie projektu budowlanego przyłącza.
  • Złożenie wniosku wraz z dokumentacją o zaopiniowanie kolizji projektowanego uzbrojenia z sieciami wod.-kan.
  • Złożenie wniosku o zawarcie umowy odpłatnego przekazania sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej wraz z niezbędnymi dokumentami

Adres e-mail: bok@mpwik.wroc.pl, na który należy przesyłać ww. wnioski i dokumentacje.

UZGODNIENIA PROJEKTÓW

Projekty sieci w formie elektronicznej zgodnej z wymogami określonymi w Wytycznych projektowania i budowy (wymogi znajdują się pod adresem: https://mpwik.wroc.pl/strefa-klienta/przylaczenie-do-sieci-wodociagowo-kanalizacyjnej/wytyczne/ – wskazówki dotyczące dokumentacji sieci i przyłączy- wersje elektroniczne) należy przesyłać na adres mailowy wraz z wnioskiem lub podaniem w mailu informacji określonych w odpowiednim wniosku. W przypadku projektów przyłączy do pojedynczych budynków jednorodzinnych, małych obiektów handlowo-usługowych (np. kiosk), zasilania jednego placu budowy i innych niewielkich obiektów możliwe jest przesłanie skanu projektu.

Uzgodnienie zostanie przesłane na adres wnioskodawcy. Potwierdzeniem zaakceptowania określonego rozwiązania jest e-mail z uzgodnieniem wysłany przez osobę, będącą przedstawicielem MPWiK S.A.

PRZEGLĄD PRZYŁĄCZY WODOCIĄGOWO - KANALIZACYJNYCH

Realizujemy przeglądy przyłączy bez udziału przedstawiciela MPWiK, w oparciu o przesłaną dokumentację fotograficzną.

Do wniosku o przegląd przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego należy dołączyć dokumentację zdjęciową obejmującą:

w przypadku przyłącza wodociągowego:

  • skrzynkę wraz z trzpieniem zasuwy przyłączeniowej,
  • zdjęcie przejścia przyłącza przez ścianę budynku,
  • zdjęcie połączeń rur w obrębie węzła wodomierzowego,
  • zdjęcie węzła wodomierzowego (najlepiej z przyłożoną miarą pomiędzy półśrubunkami),
  • zdjęcie studni wodomierzowej z widocznymi stopniami złazowymi – dla przeglądów przyłączy, jeżeli projekt obejmował wykonanie studni wodomierzowej,
  • zdjęcie nieruchomości na której prowadzona jest inwestycja.

W sytuacji zamiaru wykonania przyłącza wodociągowego, dodatkowo należy wykonać;

  • zdjęcie przyłączenia przyłącza do sieci,
  • zdjęcie wykonanej podsypki i obsypki przyłącza,
  • zdjęcia ułożonej taśmy ostrzegawczej.

W przypadku przyłącza kanalizacyjnego sporządzona dokumentacja zdjęciowa powinna obejmować:

  • zdjęcie studni przyłączeniowej,
  • zdjęcie nieruchomości na której prowadzona jest inwestycja.

W sytuacji zamiaru wykonania przyłącza kanalizacyjnego, dodatkowo należy wykonać:

  • zdjęcie przyłącza do przykanalika  lub trójnika na sieci / studni na sieci,
  • zdjęcia wykonanej podsypki i obsypki przyłącza lub żwirowania.

Za utrudnienia z tym związane, przepraszamy.

WYMIANA WODOMIERZY

MPWiK S.A. dokłada starań by zachować najwyższe standardy w realizowanych procesach w tym także w zakresie rozliczeń za świadczone usługi. Odczyty ilości pobranej wody dokonywane są zdalnie. Zachodzi także konieczność wymiany niektórych liczników. Jeśli jednak nie czują się Państwo komfortowo z uwagi na wizytę naszego przedstawiciela/podwykonawcy lub nie ma możliwości zapewnienia dostępu z zewnątrz, prosimy o poinformowanie o tym pracownika, a on odnotuje prośbę o przesunięcie terminu i odstąpi od wymiany wodomierza. W takiej sytuacji będziemy się umawiać na wymianę w terminie późniejszym.

OSTRZEŻENIE PRZED OSZUSTAMI

Informujemy, że MPWiK we Wrocławiu nie wysyła do Klientów smsów z prośbą o wpłacanie czy przelewanie pieniędzy. Jedyne tego typu wiadomości to komunikaty sms informujące o wystawionej fakturze czy przypominające o terminie płatności. To także smsy dotyczące awarii lub ewentualnego, chwilowego braku wody pod danym adresem.

Smsowe prośby o wpłatę z przekierowaniem na konto bankowe są działaniem oszustów.
Dodatkowo przypominamy, że w sprawach związanych z działalnością MPWiK np. w kwestii wodomierza na terenie Waszej posesji, zgłaszają się pracownicy, którzy zawsze legitymują się identyfikatorem służbowym lub przedstawiciele z upoważnieniem od MPWiK. Taką wizytę możecie też potwierdzić dzwoniąc do naszego call center – 71 34 09 655.

KORESPONDENCJA I FAKTURY

Wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom informujemy, że faktury za usługi i dostawy realizowane na rzecz MPWiK S.A. można przesyłać w wersji elektronicznej. Fakturę w formacie pdf. należy wysłać na adres faktury@mpwik.wroc.pl

Zachęcamy również do przesyłania korespondencji w wersji elektronicznej na adres bok@mpwik.wroc.pl

INFORMACJA O JAKOŚCI WODY

Produkowana przez wrocławskie MPWiK woda odpowiada najbardziej rygorystycznym polskim i europejskim normom. Spełnia wymagania jakościowe określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz wymagania Dyrektywy Rady Unii Europejskiej dotyczącej jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

Kontrola jakości wody zaczyna się już na etapie ujmowania surowca, a następnie jest badana na wszystkich etapach produkcji. Woda sprawdzana jest także w sieci wodociągowej. To, że gotowy produkt dostarczany mieszkańcom jest w pełni bezpieczny dla zdrowia, potwierdzają także niezależne kontrole Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

MPWiK przy produkcji wody wykorzystuje związki chloru (chlor i dwutlenek chloru), które służą do unieszkodliwiania różnych wirusów i bakterii mogących wywoływać choroby. Ilość związków chloru w wodzie dostarczanej do mieszkańców jest określona przez Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 7 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i wynosi 0,3 g/m3. Takie stężenie związków chloru zwalcza wirusy i bakterie oraz zabezpiecza wodę przed jej ewentualnym skażeniem w sieci. Jednocześnie dawka jest w pełni bezpieczna i praktycznie niewyczuwalna dla człowieka.

Ponadto wirusy podobnie jak inne zawieszone cząstki o takich rozmiarach, usuwane są z wody w procesie koagulacji połączonej z flokulacją wspomaganą polielektrolitami i filtracją na filtrach piaskowych, piaskowo-antracytowych i (lub) węglowych. Nie ma możliwości, aby wirusy przeniknęły do miejskiej sieci wodociągowej, ponieważ jest ona w pełni szczelna. W sytuacji awarii fragment sieci jest wyłączany z eksploatacji, a przed ponownym uruchomieniem cały odcinek dokładnie płukany i dezynfekowany.

Schemat ilustrujący tekst o stanowisku WHO w sprawie COVID-19

PŁUKANIE INSTALACJI WEWNĘTRZNEJ PO PRZESTOJU W POBORZE WODY

Zadbaj o wewnętrzną instalację wodociągową po okresie przestoju w poborze wody

W instalacjach regularnie nieużywanych, zalegająca – stagnująca woda może ulec wtórnemu skażeniu co może przejawiać się na przykład jej zmętnieniem. Sytuacja taka w szczególności dotyczy rozbudowanych i rozległych instalacji wewnętrznych np. w placówkach oświatowych, zakładach pracy, ale w wyniku dłuższej nieobecności mieszkańców może również wystąpić w domach jednorodzinnych. Przed ponownym rozpoczęciem użytkowania instalacji powinna ona być kilkukrotnie wypłukana, w celu pozbycia się zalegającej wody.

JAK TO ZROBIĆ?

Należy upuścić wodę zalegającą – stagnującą w wewnętrznej instalacji za pośrednictwem wszystkich dostępnych kranów oraz hydrantów zainstalowanych na tej instalacji w danym obiekcie, pozwoli to na objęcie płukaniem całej wodociągowej instalacji wewnętrznej .

NIE MARNUJMY! 

Przed rozpoczęciem płukania instalacji warto się przygotować. Wszystkich, którzy mają taką możliwość zachęcamy do wtórnego wykorzystania wody poprzez podlanie ogrodu czy trawnika. W tym celu należy podłączyć i wyprowadzić na teren zielony wąż ogrodowy lub zgromadzić wodę w pojemnikach do ponownego wykorzystania, np. w celu spłukania toalety lub podlania kwiatów . Dzięki temu nie zmarnujemy wody, a w prosty sposób nawet kilkukrotnie wymienimy wodę w instalacji.

JAK OBLICZYĆ ILOŚĆ WODY NIEZBĘDNEJ DLA WYPŁUKANIA INSTALACJI?

Instalacja powinna zostać przepłukana trzykrotnie. Objętość wody można obliczyć z poniższego wzoru, a niezbędne dane pozyskać z projektu instalacji.

Q = π ·r2· L

Gdzie:

π ≈ 3,14;

r – promień wewnętrzny rury;

L – długość instalacji wodociągowej

PRZYKŁADOWE WYLICZENIE DLA BUDYNKU JEDNORODZINNEGO

Przyłącze wodociągowe o średnicy 32 mm (promień 1,6 cm) i długości 20 metrów (2000 cm)

Instalacja wewnętrzna o średnicy 20 mm (promień 1 cm) i długości 30 metrów (3000 cm, woda ciepła i zimna).

Objętość wody w przyłączu (w litrach):

Q= 3,14 x 1,62 x 2000 / 1 000 = 16,1 litra wody

Objętość wody w instalacji (w litrach):

Q= 3,14 x 1,02 x 3000 / 1 000 = 9,4 litra wody

Łącznie 25,5 litra.

Ponieważ instalację należy przepłukać 3-krotną objętością wody powinniśmy spuścić około 75 litrów wody. Można to zrobić spuszczając po 25 litrów z zlewozmywaku, umywalce i wannie.

Koszt jest niewielki, bo to zaledwie około 75 groszy, a bezpieczeństwo użytkowania czystej pitnej wody jest bezcenne.

PRZYKŁADOWE WYLICZENIE DLA DUŻEGO OBIEKTU Z  ROZLEGŁĄ WEWNĘTRZNĄ INSTALACJĄ HYDRANTOWĄ:

Przyłącze wodociągowe o średnicy 150 mm (promień 7,5 cm) i długości 20 metrów

Instalacja wewnętrzna o średnicy 150 mm i długości 300 metrów.

Instalacja wewnętrzna o średnicy 50 mm i długości 100 metrów.

Instalacja wewnętrzna o średnicy 20 mm i długości 350 metrów.

Objętość wody w przyłączu (w litrach):

Q= 3,14 x 7,52 x 2000 / 1 000 = 353 litry wody

Objętość wody w instalacji (w litrach):

Q1= 3,14 x 7,52 x 30000 / 1 000 = 5 298 litrów wody

Q2= 3,14 x 2,52 x 10000 / 1 000 = 196 litrów wody

Q3= 3,14 x 1,02 x 35000 / 1 000 = 110 litrów wody

Łącznie 5 957 litrów.

Ponieważ instalację należy przepłukać 3-krotną objętością wody powinniśmy spuścić około 18 metrów sześciennych wody. Można to zrobić otwierając hydranty na instalacji i krany, a ilość wody określić na podstawie wskazań wodomierza głównego.

SKĄD WIEMY, ŻE STAGNUJĄCA WODA ZOSTAŁA WYPŁUKANA?

Instalacja powinna być płukana, aż woda uzyska niższą temperaturę, czyli około 12-14 0C

Zamknij
UWAGA AWARIA

Planowana data przywrócenia dostawy wody:
Zamknij

Brak wydarzeń w tym dniu

Zwiń
Proszę wpisać poprawny adres e-mail Zgoda na przetwarzanie danych osobowych jest wymagana dla dalszego procesu
Dziękujemy

Brak wydarzeń

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia Twojej przeglądarki. Zobacz politykę prywatności.

Za chwilę usuniesz pliki cookies w serwisie MPWiK. Aby zmiany zostały wprowadzone, musimy odświeżyć stronę.
Zgadzasz się?

Telefon Koperta Email
Formularz aktualizacji danych dla klientów MPWiK
Uzupełnij formularz